Totaal aantal pageviews

donderdag 20 juli 2017

Wonder

Zo, ik ben weer terug bij de leesclub van Els. Ik had een paar keer overgeslagen, door drukte, doordat ik het boek wel reserveerde maar nog niet kreeg, enzo
Maar dit boek was er hoor, in mijn bieb. Ik had gezien dat het er was, maar het stond bij de kinderboeken.
Nu is het kindergedeelte in de bieb superleuk en echt gezellig, maar als je iets zoekt, valt dat nog niet mee. Met hulp van een vriendelijke biebdame, vond ik het toch. Het stond in die kinderbieb gerangschikt op het plankje 'Liefde en Vriendschap'.
Dat was best een goeie plek want daar gaat het ook over. Liefde en Vriendschap

Het verhaal:
 August Pullman, oftewel Auggie, is een kind van tien. Maar niet bepaald een gewoon kind van tien. Auggie is een kind met een zeer ernstig afwijkend gezicht. Dat gezicht maakt andere kinderen bang en volwassenen ook. Ze staren, kijken weg. Durven geen contact met Auggie te maken. 
Hij gaat na jaren thuis les, voor het eerst naar een gewone school. 'Als een lam naar de slachtbank' denkt zijn vader. 
De school vangt hem behoorlijk goed op.  Maar het blijft moeilijk. Hij wordt gepest. Sommige kinderen (en ouders) vinden hem een freak, een monster.
Hij krijgt een vriend, Jack, maar die verraadt hem. Hij krijgt een vriendin, Summer en dat helpt natuurlijk. Gelukkig komt het ook weer goed met Jack en langzaam, heel langzaam wordt Auggie geaccepteerd.
We maken ondertussen ook kennis met zijn ouders en met zijn oudere zus Via en haar vriendinnen en haar vriendje. Voor Via is het soms lastig om een broer als August te hebben. 

Ik vond het een mooi boek. Een kinderboek. Een boek tegen pesten. Dat denk ik op school heel goed gebruikt zou kunnen worden
Maar als volwassene, heb ik toch een probleem.
Het loopt allemaal te perfect in Auggies wereld. Zijn ouders zijn perfect. Zijn zus is perfect. De school is heel goed.
In het echte leven zou het niet zo gaan,  ben ik bang. Maar ja het boek is dan ook niet voor ervaren volwassenen geschreven.
Wat ik wel knap vond, is dat het geen sentimenteel geschreven boek is. Ik huilde een klein beetje aan het eind, maar het was niet sentimenteel.

Ik zag dat er ook een film komt, of al is gemaakt, met Julia Roberts.





Als die film hier was, zou ik om dezelfde reden ontzettend twijfelen of ik hem zou willen zien.

En nu: op naar het volgende boek van de leesclub van Els

7 opmerkingen:

Els04 zei

Zo tof dat er ook een film van komt, merci voor de tip!
Ik begrijp je kritiek over perfect. Klopt ook wel. Maar desondanks vind ik het een warm, ogen openend verhaal. Zeker voor schoolgaande kinderen. Merci om weer mee te doen!

Jeanne zei

Ik begrijp je reactie, zoetsappig. Voor kinderen misschien aansprekend?

Sjoerd zei

Als het door kinderen gelezen moet worden lijkt me deze aanpak wel goed.

Ageeth Mooij zei

Ik hou ervan om jeugdboeken te lezen. Wonder vond ik indrukwekkend, mooi en zinnig. Het boek ligt nu bij jongste van 11 (als voorbereiding op de brugklas). Ik vond het boek richting einde wat al te Amerikaans en ik denk dat wij ongeveer hetzelfde bedoelen. Het is te onwaarschijnlijk juist en happy en toch wijs.

Neeltje zei

Toch zou het zomaar mogelijk kunnen zijn!

Happy Earl Grey zei

Mooi onderwerp, ben benieuwd naar de film ook, actueel onderwerp.
Leuk dat je het met ons deelde.
Groetjes El

Mrs. T. zei

Ik vond het echt een geweldig boek! https://www.triltaal.nl/2014/02/09/wonder/