Totaal aantal pageviews

zaterdag 16 september 2017

Bomen

Hoe vaak ik deze bomen al niet op de foto heb gezet? Ik zou het niet weten. Maar ik denk dat ik het iedere keer dat we in Groede (Zeeuws-Vlaanderen) zijn, heb gedaan.

Ze staan daar ook zo prachtig, terwijl het eigenlijk zo'n doodgewoon rijtje is.
Maar toch, het landschap ... de zon die er door heen schijnt, of niet. Ik fotografeerde ze in alle seizoenen, we zijn hier best wel vaak.
Denkend aan Holland...


Denkend aan Holland
zie ik breede rivieren
traag door oneindig
laagland gaan,

rijen ondenkbaar
ijle populieren
als hooge pluimen
aan den einder staan;

en in de geweldige
ruimte verzonken
de boerderijen
verspreid door het land,

boomgroepen, dorpen,
geknotte torens,
kerken en olmen
in een grootsch verband.

de lucht hangt er laag
en de zon wordt er langzaam
in grijze veelkleurige
dampen gesmoord,

en in alle gewesten
wordt de stem van het water
met zijn eeuwige rampen
gevreesd en gehoord.
Als dit gedicht van Marsman (uit 1936) ergens op van toepassing is, dan is het toch wel hier. Vind ik!

11 opmerkingen:

Sjoerd zei

Ze maken in ieder geval indruk...

KnutzEls zei

Mooi en indrukwekkend die bomen en het gedicht zo toepasselijk!

Anoniem zei

Ja, Marsman wist het wel.

pourquoi pas ??? zei

Eigenlijk is niets doodgewoon als je er met bepaalde ogen naar kijk.
Dat is juist het mooie van het leven. Vindt je alles normaal en vanzelfsprekend of besluit je anders te kijken?

Marthy zei

Helemaal gelijk! Als ik zo'n bomen rij zie moet ik altijd aan dit gedicht denken.

Matroos Beek zei

Een prachtig gedicht dat helemaal bij het plaatje past. Een mooi plekje dat mij ook zeer vertrouwd is...

Elizabeth zei

Ja, ik snap dat wel... Ik heb ook iets met bomen en lanen.., rivieren...
Het zal het lijnenspel wel zijn, denk ik.
Mooie foto's!

Groetjes, Elizabeth

Jeanne zei

Ooo Groede.....Ik moet er nodig weer eens heen!

Els04 zei

mooi, merci!

memvan7 zei

Ik las vandaag een stuk in de krant (de Standaard), in het deel "reizen" over een B&B in Groede. Daarmee dacht ik aan jou. Een dik jaar geleden moeten ze open gegaan zijn en heten Het Zoete Peerd.

Bertiebo zei

Ha , ik weet waar het is
Heb de naam in ieder geval genoteerd voor wie weet wanneer. Dankjewel