Totaal aantal pageviews

donderdag 21 september 2017

Terug naar Arnemuiden

We landden op de markt, daar in Arnemuiden. Waar, precies zoals dat hoort, de kerk staat. Wel mooi altijd, vind ik. Zo'n kerktorentje. Met een klok. Net als die bomen waar ik het eerst over had, zo gewoon, zo vertrouwd in dit land en daardoor juist zo bijzonder.


Het was er erg stil, ik kon de klok van Arnemuiden niet horen luiden. Maar ik zag hem wel. En ook deze prachtige en heel bijzondere klok.

Je ziet een carillon in die toren, luidklokken (vreugde-en alarm) en je ziet een astronomisch uurwerk, daterend uit de zestiende eeuw.
Dat astronomisch uurwerk is echt prachtig en uniek in Europa las ik. Het bestaat uit een maanbol en een eb-en vloedklok.
De maanbol geeft de maanstand aan. Als de lichte helft helemaal zichtbaar is, dan is het volle maan.
En verder kun je de waterstand aflezen. Als de wijzer met de punt in het hartje staat, dan is het hoogwater in Vlissingen.
Bijzonder hè. Dit is echt een kunstwerk, van Jan Dirckz. Coop. En gerestaureerd door H. Hoitsma in 1957.

De school was er niet meer.Vissers zijn er niet meer in Arnemuiden. En haven is er ook niet meer, een vissershaven bedoel ik. En de klok zal dus niet meer 'welkom thuis' luiden. Maar ZIJ is er nog wel.
Voor altijd mag ik hopen


Zo en hebben jullie nu het lied van de klok van Arnemuiden (Ding Dong) in jullie hoofd? Ik wel! Helaas!

13 opmerkingen:

KnutzEls zei

Jazeker, compleet met stem en beeld van mijn moeder (in gedachte dan). Ze zong dat lied vaak onder het soppen en dweilen. Sweet memories dus....

Wieneke zei

Ja hoor, dánkjewel. Ik zal het vandaag de hele dag galmen met een snik in de stem.

Neeltje zei

Als de klooooooook, van Arnemuiduuuuuuuuu.......

Fien. zei

Nee, het rare is, dat bij de klok van Arnemuiden ik ineens aan Gert en wijlen Hermien moest denken.
Die hebben dat vast niet gezongen.
Maar ik zit nu met "Heb eerbied enz" in mijn hoofd.

Ferrara zei

Ha, die klok van Arnemuiden begon gisteren al te luiden. Het woord Arnemuiden is voor mij voldoende. Heb in een tehuis voor ex-zeevarenden gewerkt en dat lied kwam regelmatig voorbij.

Wat een mooie astronomische klok.

Jeanne zei

Zeker te weten; het lied in mijn hoofd en mijn lijf gaat meteen heen en weer. In Limburg noemen ze dat 'sjunkelen'. (weet er geen goed Nederlands woord voor)

Sjoerd zei

Wat een schitterende klok daar in Arnemuiden, zeker als je het verhaal erachter leest.

Matroos Beek zei

Inderdaad, een prachtige klok is dat!

Bertiebo zei

Sjunkelen lijkt mij een heel goed woord voor wat het is

zeeuws knoopje zei

Leuk, ik woon in Arnemuiden. Er zijn nog wel vissers hoor, maar ze vertrekken meestal vanuit Vlissingen.
Ben je ook in het museum en op de werf geweest?

Bertiebo zei

Niet in het museum, dat was jammer genoeg gesloten. Wel in dat kleine winkeltje met snoepjes en dingetjes. Ook een soort museum. Ik kreeg een prive-rondleiding maar mocht geen foto's maken

Bertiebo zei

Niet in het museum, dat was jammer genoeg gesloten. Wel in dat kleine winkeltje met snoepjes en dingetjes. Ook een soort museum. Ik kreeg een prive-rondleiding maar mocht geen foto's maken

In de weer zei

Schitterende klok.