Totaal aantal pageviews

dinsdag 11 augustus 2015

Laatste keer Berlijn


 Van verschillende kanten werd me gevraagd wat ik de beste tijd vind om Berlijn te bezoeken.
Ik kan natuurlijk alleen mijn persoonlijke voorkeur uitspreken. Dus dat doe ik.
Ik ben er in alle seizoenen geweest, maar mooi weer vind ik echt belangrijk. Dus: de zomer!
Berlijn vind ik geen mooie stad, maar er zijn wel heel veel mooie dingen te zien. Dat is niet hetzelfde.
Als het koud is en donker is het nog steeds een stad met mooie dingen natuurlijk.
Maar in de zomer ziet alles er gewoon veel en veel beter uit.
Bovendien, ik zei het al, is Berlijn een fiets-stad in mijn ogen en ja dat gaat natuurlijk ook lekkerder in de zomer. Deze keer was het echt heel erg warm toen wij er waren. Maar zo, lekker fietsend, hadden we daar geen enkele last van.
Vraag beantwoord, Marthy en Joke?

Ik vind Berlijn een heerlijke stad. Een stad waar je je welkom voelt en waar ze de rode loper voor je uitleggen.
Een stad met zeer veel interessante bezienswaardigheden. Een stad met cultuur, een stad met geschiedenis en een stad waar je die geschiedenis ook echt beleeft. Het oorlogsverleden, de Muur, de DDR.
Een stad ook met een open karakter. Iedereen mag er zijn. Voor de oorlog kende Berlijn een ruimdenkende, progressieve elite. Het lijkt mij nog steeds voelbaar. Of misschien wel opnieuw.
Daarom tot slot deze foto, als een soort Berlijns statement:


Wie weet kom ik er nog eens, maar die kans acht ik niet zo groot. Er zijn nog zoveel plekken op de wereld die ik zou willen zien.


3 opmerkingen:

Els04 zei

Geweldig bankje!

Mirjam zei

Ja, dat bankje is wel heel bijzonder.
Wie weet ga ik ook nog eens zoveel mooie dingen zien in Berlijn. Je weet maar nooit.
Liefs,
Mirjam

Katrien zei

Grappig bankje.