Totaal aantal pageviews

zondag 6 september 2015

Namen

Mijn vriendin kocht dit boekje als zwangerschapscadeautje voor onze zoon en zijn vriendin. Het is echt heel grappig om te lezen.
De raarste namen worden gegeven, echt dat je je afvraagt of mensen wel helemaal bij hun volle verstand zijn als ze aangifte van de geboorte gaan doen.
Wat mijn zoon doet, moeten we natuurlijk ook nog even afwachten. Hij had altijd vreemde gedachten over namen. Een eventuele dochter dreigde hij bijvoorbeeld altijd Nefertete te noemen.
En eigenlijk is dat ook wel een mooie naam. Nefertete was een sterke, krachtige vrouw en de betekenis is ook niet slecht. Het betekent zoiets als: de mooie vrouw is gekomen.
Maar toch zou ik het vreselijk vinden als hij het zou doen. Ik acht de kans niet groot hoor, zijn vriendin is er ook nog bij.
De naam zou waarschijnlijk wel toegestaan worden. Wettelijk gezien zijn er nauwelijks beperkingen. 

Een paar voorbeelden uit het boekje:
  •  Een volbloed Brabander die door zijn moeder Achmed werd genoemd. Hij kreeg meteen te maken met het nadeel van 'zwarte' namen. De vader van zijn eerste vriendinnetje verbood de omgang. Tot hij gezien was.
  •  Streepjesnamen: Given-Joyfull-Love, of Nique-La- Bella
  •  Veel namen. In 1977 werd een Amsterdammertje geboren, dat 22 voornamen kreeg. En ook eentje met de namen van de 12 discipelen.
  •  Ouderwetse namen die zo vervelend gevonden werden door de draagsters dat ze naar de rechter stapten en een wijziging kregen. Zo werd Tietje Thea en Aaltje werd Alice
  •  Moriaantje komt ook voor. Evenals Dolfijntje, Luchtje, Spruitje en Vijvertje
  •  Jongetjes die naar een moeder of oma worden genoemd: Carolinus Jeannettus.
  •  Namen die in de jaren zestig nog werden geweigerd door de ambtenaar en die nu volstrekt normaal zijn: Dionne, Jessica, Pascale
  •  Namen die uit boeken of films komen, zoals Phileine (300 keer sinds 2003), Katniss (HungerGames)of Arwen (Tolkien)

Chardonnay kreeg haar naam omdat haar moeder in een film iemand een glas Chardonnay zag bestellen.
Volgens de schrijver, Maarten van der Meer, verraden je namen veel over wanneer en waar je geboren bent. 'Ronald is een vijftiger, Charlotte zit op hockey en Samantha is een tokkie'.

Een ontzettend leuk en grappig geschreven boekje.

Maar onze lieve Anna kan er ook wat van hoor.
Met haar wordt natuurlijk ook gesproken over het nieuwe kindje van haar oom en tante. Én ze vindt het prachtig.
'En Anna, wat voor naam moet het kindje krijgen?' vroeg haar moeder.
Anna's antwoord was heel duidelijk, daar was geen woord Frans bij.
'Laten we hem Piet noemen',  zei ze.
Sindsdien hebben wij het over 'Laten we hem Piet noemen' als de baby ter sprake komt.

Ps.: Het gaat echt snel hoor. Ze zijn al over de helft van de zwangerschap. En 'Laten we hem Piet noemen' maakt het best!

5 opmerkingen:

Anita Willems zei

En wat te denken van namen die verkeerd gespeld zijn bij aangifte. Oprah (orpah).
Ik hè manlief de namen op een briefje meegegeven, maar ja, dat waren ook meteen zes namen verdeeld over twee meisjes.
Fijn om te horen dat de zwangerschap goed verloopt.

Villa Zeezicht zei

Haha, wat geweldig! Het doet me meteen denken aan de tijd dat onze Oudste een jaar of vijf was. Mijn beste vriendin was net bevallen van een zoon, die ze Tom noemden. Onze Oudste was dol op zijn neefje Tom, en daarom zei ik tegen hem: Het babietje van D. is geboren! En, het heeft jouw lievelingsnaam (waarbij ik dus aan Tom dacht..) Hoe denk je dat hij heet? Oh, riep Oudste: Actionman!!

Pippa's Hus zei

Soms zo zielig voor het kind als hij of zij haar naam noemt.....
XX Esther

Livina Fluweeltje zei

Wat een leuk cadeau voor aanstaande ouders. Ga ik onthouden.
Ik ben zelf gelukkig blij met mijn namen ;-).

Marthy zei

Ik ben behoorlijk tevreden met de namen van mijn kleinkinderen maar ik hoor tegenwoordig namen waarbij ik denk; roep dat kind eens met die naam, gewoon even roepen met een uithaal.