Totaal aantal pageviews

zondag 13 maart 2016

Quartier Putain

We deden letterlijk een rondje om de (Oude) Kerk, die ochtend toen we te vroeg waren voor het Saskia-ontbijt.
Je bent daar midden in de rosse buurt, de Wallen, de warme buurt, de hoerenbuurt, the red light district, of hoe het dan ook genoemd mag worden

Het zag er koud en eenzaam uit.  Hoewel...
Eerst zag ik dit beeldje: Belle

Gemaakt door Els Reyerse in 2007. De bedoeling ervan is respect te vragen voor alle sex-werkers overal ter wereld. Er lagen bloemen bij.
Respect verdienen sexwerkers inderdaad vind ik. Als ze niet nodig waren, zouden ze er niet zijn. Dat is mijn tamelijk simplistische gedachtengang.
Belle... ik vond het mooi.
Verder was het er op dat moment koud, tochtig en leeg.
Toch zie je ook dit:


Een Praathuys genaamd 'In de Oude Hoer'. Dat lijkt me zeer nuttig en de humor die uit de naam spreekt, is verfrissend vind ik.
En weer een bochtje verder zagen we:

(Putain betekent hoer. Ik had ooit een Frans vriendje die het woord putain gebruikte ongeveer zoals wij shit gebruiken of sjips. 'Putain, wat een rotweer' zei hij dan bijv. Maar dit terzijde)

Toen ik dit bord zag vond ik het meteen op een of andere manier prettig aan doen.  Quartier Putain klinkt goed vind ik.
Het is trouwens de titel van een lied van Drs. P. De doctorandus  noemde het zelf zijn lievelingslied.





8 opmerkingen:

Jeanne zei

Wat een prachtig lied. Ik kende dat nog niet, leuk.

janusje zei

Hoe mooi en inspirerend schrijf je over de quartier putain!

baukje zei

Oh wat mooi dat lied en die mooie oude drs P. Prachtig, ik ga nog eens luisteren....

In de weer zei

Subliem !

Lot zei

Ik ben geboren Amsterdamse en nog uit de tijd dat er helemaal geen gedoe was rond de wallen. Was gewoon een prettig gebied, ook zaten er enkele leuke uitgaansgelegenheden. Omdat ik er vlakbij op een kantoor werkte was de kortste weg naar bv de Dam er dwars doorheen. Nooit gedoe meegemaakt. Ik ging er ook naar de kapper en was dan de enige die geen getoupeerd haar/suikerspin wilde, maar gezellig dat het daar was met al die verhalen van de dames over hun klanten, ik heb met mijn oren zitten klapperen maar er ook veel geleerd!

Pas in de zeventiger jaren veranderde de sfeer in geheel Amsterdam en werd het echt uitbuiting op de wallen.

Ageeth Mooij zei

Een waar kunstwerk, Belle. Er spreekt zoveel uit!

Vlimbouter zei

Mooi geschreven!

miekequilt zei

Onze eerste buitenlandse vakantie (naar Frankrijk) en mijn vader zou brood halen. Hij kwam helemaal ontdaan terug, want de mevrouw van de bakker was heel boos geworden: hij vroeg nl om " une petite putain". Dankzij het woordenboek ontdekten wat hij had gevraagd. Hij wordt er al vijftig jaar mee geplaagd.