Totaal aantal pageviews

zaterdag 30 juli 2016

Beach Boys

Mijn laatste bezoek aan het Concertgebouw was geen groot succes. Ik vond de muziek toen echt vreselijk (Canto Ostinato).
Maar het gebouw vond ik fantastisch en dat ik daar zo maar zat vond ik heel bijzonder.
Nu was ik er weer, voor de vijfde keer in mijn leven. Ik was er voor de Beach Boys. Nou ja, voor een Tribute to the Beach Boys! Het was voor de eerste keer dat ik popmuziek hoorde op deze bijna heilige, klassieke grond.


Het was een avond om nooit te vergeten.
Leo Blokhuis presenteerde en had heel veel te vertellen over de Beach Boys. Hij deed dat superleuk. Ik vond het altijd al een leuke man en nu helemaal. Hij had ook véél te vertellen. Dan liet hij bijv. een klein stukje muziek horen waar de Beach Boys door geïnspireerd waren. Dat de Beach Boys zelf ook een inspiratie zijn geweest voor velen in de popmuziek werd volkomen duidelijk.
Het is ook niet voor niets dat Pet Sounds (mijn favoriete LP aller tijden) als een hoogtepunt in de muziek wordt beschouwd. Dit jaar was het vijftig jaar geleden dat Pet Sounds uitkwam. Vandaar
Deze avond was georganiseerd door een jonge singer-songwriter Yorick van Norden.
Er was een keur aan artiesten en voor het tweede deel van de avond, het deel waarop Pet Sounds integraal werd uitgevoerd, waren daar nog strijkers en blazers aan toegevoegd.
Ik kende lang niet alle artiesten, maar wel Anne Soldaat, Ruben Hein en Jett Rebel. Vooral de optredens van Jett Rebel vond ik prachtig. Maar ook twee meisjes die zongen (een tweeling) genaamd Clean Pete vond ik erg goed.
En die Yorick van Norden zelf. Zo enthousiast en zo goed met z'n maten. Het was echt een feestje.
Ik sluit deze post natuurlijk af met een stukje Pet Sounds. Dat kan niet missen.


10 opmerkingen:

Lot zei

Tussen 1962 en 1970 ben ik er veel geweest. Eerst via de muziekschool en later naar pop concerten. Zo heb ik er Frank Zappa -vreselijk- en Rod McKuen -geweldig- gezien.
Ik zag dat er aan de buitenkant het een en ander is aangebouwd.

Marthy zei

Ik heb ze in een ver verleden zien optreden, het moet 1969 geweest zijn. Geweldig!

Bertiebo zei

Ze waren best vaak in Europa, ook in het Concertgebouw. Dat was in 1970. Ze arriveerden toen om vier uur in de nacht en het concert had om 12 uur moeten beginnen

Bertiebo zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Villa Zeezicht zei

Wat leuk zeg! Wat me alleen verbaast is dat je de Canto Ostinato niks vond, haha! Was de uitvoering niet mooi, of vind je die muziek niks? Ik ben namelijk grote fan ;o)

Matroosbeek zei

Dag Bertie, heel leuk, maar ik krijg mijn oplossing niet verzonden. Klopt het mailadres? Vriendelijke groet, Bea

Bertiebo zei

bettievdgriend@hotmail.com

Bertiebo zei

Ja het is erg. Ik ken niemand die het niet mooi vindt. Alleen mensen die net als jij fan zijn. Om me heen zaten die avond ook mensen in een soort trance. En wij werden na tien minuten al vervelend

Bertiebo zei

Ja het is erg. Ik ken niemand die het niet mooi vindt. Alleen mensen die net als jij fan zijn. Om me heen zaten die avond ook mensen in een soort trance. En wij werden na tien minuten al vervelend

miekequilt zei

Ik heb die Canto even op YouTube opgezocht: Echt niet mijn smaak. Werd er een beetje sip van. Geef mij maar the Beach Boys.