Totaal aantal pageviews

zaterdag 25 februari 2017

Gek van surrealisme

Bij Boijmans van Beuningen in Rotterdam, daar was ik gebleven.
Bij de gigantische drukte die daar was. Maar over de tentoonstelling zelf had ik nog niets gezegd.
Nou, we begonnen met een inleidend filmpje van de conservator, Saskia van Kampen.
Ik weet heus wel iets van surrealisme. Ik vind het soms mooi, soms helemaal niet, vaak grappig, kortom eigenlijk precies wat je van een kunststroming kunt verwachten.

Soms als wij naar een tentoonstelling gaan, heb ik geen behoefte aan filmpjes en rondleidingen en audio-tours. Dan wil ik gewoon zelf kijken. Mijn eigen oordeel vormen. Genieten zonder dat iemand me vertelt wat het betekent of nog erger, wat ik er van moet vinden.
Maar dit filmpje maakte zo goed duidelijk wat surrealisme is. 
Mocht je nou naar de tentoonstelling gaan, dan zou ik dit filmpje echt niet overslaan. Het maakt een heleboel duidelijk en het is bovendien leuk gedaan. Je kunt het ook hier van tevoren bekijken:


Mad About Surrealism from ARTtube on Vimeo.

En verder zag ik een heleboel oude bekenden terug. Er was veel van Dali

Shirley Temple, le plus jeune monstre sacré du cinema de son temps, 1939
Veel bekend werk, maar ook veel onbekend werk, want bijeengebracht door vier verschillende verzamelaars.


Max Ernst, La joie de vivre, 1936
Ook voorwerpen:


Man Ray, Cadeau, 1921






Of deze:

Salvador Dali, Lobster Telephone of Aphrodisiac Telephone, 1938
Ook nu heb ik weer zoveel foto's gemaakt om het op m'n gemak nog eens te kunnen bekijken, dat ik nog wel een paar blogjes zou kunnen vullen. Dat doe ik zoals gewoonlijk niet.
Maar de tentoonstelling is een aanrader.
Nog meer info: hier, klik.

1 opmerking:

Jeanne zei

Met al die voorinformatie gaat het op mijn to-do-lijst. Leuk!