Totaal aantal pageviews

vrijdag 31 maart 2017

Een olifant in Manchester

'The Disputed Toll' zo heet het schilderij dat op deze kaart staat afgebeeld. Een kaart die ik kreeg via Postcrossing, natuurlijk. Van Remy, uit Engeland.
De schilder is Heywood Hardy en het doek hangt in Manchester en werd rond 1875 gemaakt.
Tot zover de achterkant.
Maar ja, het was mij nog niet helemaal duidelijk dus ik googelde maar eens even.

De olifant heet Maharajah en was in Edingburg gekocht, met het doel hem in een soort dierentuin te plaatsen in Manchester.
Het vervoer van de olifant zou per trein gaan. Maar Maharajah had daar geen zin in en verwoestte het hele treinstel.
Zijn begeleider besloot daarom het hele stuk (200 mijl) te gaan lopen.
Toen ze bij een tolweg aankwamen, werd er wat geruzied over het te betalen bedrag. Ja zo vaak liep daar geen olifant natuurlijk, dus dat bedrag was niet zo duidelijk vastgesteld.
Maar ook nu kreeg Maharajah  er genoeg van, haalde eens even diep adem en trok het hele tolhek er uit. Daar gingen ze weer...

Ik vond er eerst niet veel aan, aan die kaart.  Maar toen ik het verhaaltje erbij had gevonden, vond ik het toch een leuke kaart.
Leve Postcrossing!

Niet alleen via Postcrossing ontving ik een mooie kaart. Ik kreeg er ook eentje van Jolande. 
Een prachtige, roze Queen Elizabeth II. Een echte Andy Warhol, uit 1985.
Jolande kocht de kaart in de National Portrait Gallery, want ze was weer eens in London, haha.
Wij delen de liefde voor London, Jolande en ik.  Maar niet die voor de Queen.
Jolande schrijft dat als ik de kaart al heb, dat ik hem dan kan verknippen tot  atc's of zo en dat haar dat sowieso het beste lijkt wat ik met deze kaart kan doen.
Wat vreselijk hè. No Way dat ik Her Majesty verknip natuurlijk.

Maar dankjewel, Jolanda. Ze is zeer fraai!!!!

6 opmerkingen:

In de weer zei

Wat leuk dat olifant verhaal, behoorlijk eigenzinng. Je hebt zeker inmiddels al dozen vol met kaarten. Bewaar je ze allemaal ?

Jeanne zei

Verrassend zo'n verhaal achter het plaatje, leuk!

Bertiebo zei

Ja ik heb heel veel kaarten. Ik heb laatst de meeste weggegeven via een weggeefrubriek op Radio Noord-Holland. Het waren er zoveel dat ik ze over drie liefhebbers kon verdelen die er superblij mee waren. Zelf bewaar ik nu nog alleen de kaarten die ik verzamel. Dus the Queen, Roodkapje, kaarten die met lezen óf post te maken hebben en paraplu's of parasol en uit iedere Verenigde Staat eentje

Het lieve leven... zei

heel leuk dat je dan zo'n verhaal erachter opspoort...zo'n kaart wordt dan ineens heel anders! Lieve groet Petra

Vlimbouter zei

Een leuk verhaal zit er achter die kaart!

Jolande zei

Doe mij de kaart van de olifant maar :-)
Ik heb nog gekeken voor een Roodkapjekaart, maar die heb ik niet kunnen vinden (ik was er ook veel te kort hahaha).