Totaal aantal pageviews

zaterdag 9 september 2017

Het Paard van Marken

Vorige week waren we eigenwijs.
De weersvoorspellingen waren erg slecht, maar ik heb me al lang geleden voorgenomen me niet door het weer te laten tegenhouden.
Dan kijk je op de buienradar en je ziet dat je eigenlijk niet zou moeten gaan. En als je dan inderdaad niet gaat, blijkt vaak dat je voor niks bent thuisgebleven, omdat het best meeviel met de regen of de kou of...
Ook vorige week was de voorspelling erg slecht, maar we gingen toch. Gewoon omdat we iets leuks wilden gaan doen. En voorzien van plastic regenjasjes, dat wel natuurlijk.
We gingen naar Marken. Ik was daar als kind geweest, heb  zelfs nog een hele oude foto, door mij toen gemaakt, van een vrouw in klederdracht. Ik ben er later ook nog eens geweest, op een zondagmiddag, maar toen zagen we alleen de haven.
Nu wilden we gewoon lekker wandelen. En dat deden we.
Wat het eerst opviel waren de werven. De Rozenwerf bijvoorbeeld. Werven zijn terpen, opgeworpen in de strijd tegen het water. Daarop huizen.

Aanvankelijk gebouwd op palen, later werd er ook gebouwd tusssen die palen.

Op de foto hierboven zie je trouwens ijsbrekers. Opgezet tegen het kruiende ijs in de winter, dat over de dijk zou kunnen schuiven en zo schade zou kunnen veroorzaken aan de huizen.
Ik nam me ter plekke voor daar 's winters ook eens te gaan kijken. Als het gevroren heeft en er ijs ligt in het Markermeer. Dat moet een fantastisch gezicht zijn.

Marken is vast een toeristische trekpleister, er stonden ook wel een paar bussen en bij de klompenmaker was het uitgesproken druk.
Maar tijdens onze wandeling hebben we nauwelijks mensen gezien. En het was prachtig hoor, langs de dijk in de richting van de vuurtoren die je dan steeds dichterbij ziet komen.


'Het Paard van Marken': wij dachten dat dat wel een café zou zijn en verheugden ons er al op om daar wat te drinken. Maar nee, Het Paard van Marken, zo wordt de vuurtoren genoemd. Je kon er niks drinken, hahaha.
We zagen hem wel heel goed.


Nou, ik zit al aan mijn max wat foto's betreft. Maar ik heb nog meer om te laten zien. Dus morgen nog een stukkie, denk ik.

Ps.: Geen druppel regen gehad!

15 opmerkingen:

miekequilt zei

Grappig, ons eerste huis in Almere stond op de Rozenwerf.
Ik kijk nooit naar de weersvoorspelling, mijn man wel. Die bedenkt dus 's avonds al wat hij de volgende dag doet. Ik niet, ik zie het 's morgens wel. Gelukkig levert dat geen problemen tussen ons op. En Marken met ijs kan ik je aanraden, dat is echt prachtig.

klaproos zei

:-) wat jammer dat het paard geen uitspanning is, had je best heel lekker gezeten, foto's van dat kruiende ijs heb ik weleens gezien , geweldig wat een kracht komt daar vrij :-)

fijn weekend gewenst Bertie

KnutzEls zei

Oh dat weer tegenwoordig. Ze voorspellen zo vaak code dit of dat. Marken, dat wil ik ook wel weer zien.

Jeanne zei

Altijd bijzonder op Marken. Wij wandelen wel af en toe rondom Marken, de hele dijk langs. Altijd heel rustig, tot je in de haven komt.

In de weer zei

Lijkt me inderdaad mooi als er ijs ligt.

Sjoerd zei

Waarlijk schitterend die laatste foto.

المثالية للتنظيف zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
المثالية للتنظيف zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Mrs. T. zei

Ik ben er nog nooit geweest maar ik denk dat we dat maar 'ns moeten gaan veranderen.

Matroos Beek zei

Het paard van Marken staat ook nog op mijn verlanglijstje... eerst zien weg geraken van mijn vuurtoren alhier... 😉
Wat een ontzettend fijne ontmoeting en verrassing vandaag! En meer zal ik er hier nog niet over verklappen! Geniet verder met zicht op het veld! Hartelijke groet X

Marthy zei

We waren er vroeg in het voorjaar met Jeanne en haar man. Het eiland helemaal rondgelopen, leuk. Mooi die foto's met dreigende luchten. Bofferds dat er geen regen is gevallen.

Jeanette Renting zei

Mooie foto van de vuurtoren. Die staat ook nog op ons lijstje, ik was er nog nooit.

Pippa's Hus zei

Wat goed dat je gewoon gegaan bent! Wat is het daar leuk! XX Esther

Anoniem zei

Het Paard van Marken doet haast Scandinavisch aan. 't Lijkt me inderdaad prachtig daar in de winter als er ijs ligt (zou dat nog opnieuw gebeuren?)

Els04 zei

geweldig!