Totaal aantal pageviews

maandag 18 september 2017

Michelangelo

In Brugge ben ik echt heel vaak geweest. Ik kom er nog steeds graag en zie er iedere keer weer iets anders.
Vooral buiten de echte toeristenplekken om.
Maar deze keer bezochten we toch een toeristenplek, namelijk de Onze-Lieve-Vrouwe-Kerk.
Dat kwam door onze schoonzoon.
Hij is helemaal niet museum-achtig, maar dit beeld van Michelangelo wilde hij heel graag zien.
Hij had de film The Monuments Men gezien, waarin het beeld voorkomt.
Hij had in Rome de Pietà van Michelangelo gezien en nu wilde hij dit beeld ook zien.
De Madonna van Brugge.
Voor de volledigheid.
De vorige keer dat we in Brugge waren, ging het niet door, was de kerk niet open of zo.  Maar ja als je eenmaal iets in je hoofd hebt, moet het ook gebeuren, vroeger of later.
Ik ging mee. Ik houd van zulke dingen.
En daar was ze, de Madonna.
Ik vond haar prachtig, echt prachtig. Jammer dat we er niet dichterbij konden komen voor een echt goede foto.
En nu heb ik hetzelfde gezien als mijn schoonzoon, ook de Pietà in de Sint Pieter in Rome, ook de film (waarbij ik meer op George Clooney heb gelet dan op de beelden) en nu dus ook dít beeld. Marmer uit Carrara las ik en Michelangelo was nog tamelijk jong (in de twintig), toen hij het maakte.
Hij beeldde Jezus af alsof die zich los maakt van Maria, om de wereld in te gaan.
Dat was uniek voor die tijd. En Maria kijkt treurig. Alsof ze weet wat er zal gaan gebeuren.
De Brugse kopers gaven het beeld aan de kerk en bepaalden dat zij aan de voet van het beeld zouden moeten worden begraven.
Zo is het ook gebeurd en ze liggen er nog steeds.

8 opmerkingen:

Jeanne zei

Prachtig. Volgend jaar hoop ik deze kerk met het beeld ook te zien, als we naar Brugge gaan.

Els04 zei

mooi!

schrijfselsvanmij zei

Wist niet dat er een echte Michelangelo in Brugge te zien is. De volgende keer dat ik er ben ga ik 'm bekijken. Zeker en vast.

Anoniem zei

Brugge is mooi, maar ik ben nog nooit in deze kerk geweest.

Mrs. T. zei

Mooie toelichting op een mooi beeld. Ik vind Brugge ook zo mooi. Ben er nog maar drie keer geweest, maar genoot toen volop. Ook al is het er hartstikke toeristisch.

Sjoerd zei

Brugge is een heerlijke stad, we zijn er langs gelopen zonder naar binnen te gaan, een gemiste kans. Ik wist het niet.

Vlimbouter zei

Brugge is altijd mooi, ook in de winter. Ik woonde er ooit een jaar lang en heb genoten van alle schatten die deze stad herbergt.

Alet Venhuizen zei

Ik wist ook niet dat er een beeld van Michelangelo in Brugge stond. Ga er een volgende keer op letten.