Totaal aantal pageviews

maandag 11 september 2017

Namen van huizen + een leuke update!

Er is niks aan te doen, ik kan het niet laten. Ik noteer alle namen van huizen die ik zie en soms maak ik een foto.
Niet vaak, want de meeste namen zie ik als we rijden. Ik heb in de auto altijd een opschrijfboekje paraat. Hele lijsten heb ik inmiddels.

Sommige namen kom ik overal tegen. Bijvoorbeeld:  Ons hoekje, Ons plekje
Vaders Erf, Moeders Erf, Het oude Erf. 
Regelmatig zie ik een naam in het Frans: Mon Repos, Les Paysans
En een heel enkele keer in het Engels: From Nothing to Something

Soms zie je namen waar vast een verhaal achter zit, maar dan ken ik dat verhaal niet. Staat er dan iemand buiten, zou ik het vragen, maar echt aanbellen, dat doe ik dan weer niet.



Vaak hele mooie namen trouwens op van die oude huizen

Ik word er echt nieuwsgierig van.

Er zijn saaie namen, vrolijke namen, originele namen en stomme namen. En natuurlijk namen in het Latijn.
Dit weekend zag ik bijv. Vigilate et Orate. Dat betekent Waakt en Bidt. Dat is trouwens een naam die je ook wel eens op een schip ziet.
En ook dit weekend,  zag ik Con Amper.
Ik dacht eerst even dat het een mooie Latijnse naam was, waarvan ik de betekenis thuis even zou gaan opzoeken. Maar toen ik het uitsprak, kwam ik erachter dat dit niets met Latijn te maken heeft.
Zeg maar hardop, dan weet je het.

Maar toch houd ik het meest van samenstellingen. Zoals Haresjopi. Ik denk dat in het huis met die naam Harry woont, met zijn lieve Esther en hun dochters Jojanneke en Pien. Ze zullen geen hond hebben, anders hadden ze die er ook aan vast geplakt.

Update: de naam 'Het Paert in de Wieghe', is inmiddels helemaal duidelijk geworden. Ferrara stuurde mij een link, die ik hier ook nog even plaats. Ben je geïnteresseerd: klik
Superleuk Ferrara, dankjewel!

15 opmerkingen:

KnutzEls zei

En dan is er altijd van alles te zien. En weg te dromen.... Er zijn er meer,maar een chaoot als ik denkt dan niet aan een opschrijfboekje....

Sjoerd zei

Dat is een van de nadelen van een auto, je bent er voorbij voor je het weet.

Neeltje zei

Wat leuk! Ik ga er ook eens op letten.

Anoniem zei

Vind ik ook zo leuk, al die namen van huizen.
In Engeland heb ik een tijdje de namen van pubs genoteerd. Daar zaten de meest mooie, vreemde tussen. Ook veel dezelfde trouwens.

anne zei

Leuk, en heel herkenbaar ! Alleen ben ik dan weer een lui mens, en schrijf ze niet op ,misschien toch wel een goed idee. Onthouden kan ik ze ook niet, maar eentje is me altijd bijgebleven...misschien wel omdat ik er eerst ook intrapte : sachiez belle. Groetjes, Anne

Saralien zei

Jouw rijtje is mooi.

Hier in de Vinex weinig namen op huizen. En als je dan al eens een huis treft waar de bewoners van vonden dat ze er iets op moesten timmeren is het meestal niet het vermelden waard (tenenkrommend).

Ferrara zei

Weer een raakvlak ... Ik geef je een link met toelichting op de naam het paard in de wieg.
http://www.bovenlichten.net/id121.html

Jeanne zei

Ja, zo leuk wat mensen soms bedenken. Helaas kan ik nu niet een voorbeeld geven, want ik ben alles weer vergeten. Ik ga ook maar eens aan een opschrijfboekje denken. En als je achter het verhaal achter de naam kunt komen is het helemaal leuk!

Pippa's Hus zei

Wat grappig dat jij daar zo op let! Maar wel heel leuk want wat zie je dan veel bijzondere namen! XX Esther

Els04 zei

mooie opwijking ;)

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

ja... dat vind ik ook leuk.
Ik lees eigenlijk gewoon alle teksten die op m'n pad komen.
"Haresjopi" hahaha... geestige naam!

Ons familiehuisje in Oostenrijk heet Eduard, naar de naam van de Deense opa van degene van wie mijn ouders het 60 jaar geleden gekocht hebben. Die opa had er op z'n ouwe dag wel willen wonen, maar het is er niet van gekomen. Haus Eduard dus!

Groetjes van Marlou

(Leuk dat je Roosje's site bekeken hebt!)

Marthy zei

Leuk ja, al die namen.

klaproos zei

ja grappig,
we lezen wat af onderweg,
ik lees ze ook, maar dan vergeet ik ze weer en jij doet er wat mee:-)
leuk bertie


Anoniem zei

leuk idee

Marga zei

Nu we in de Kreeftenstraat wonen (alweer bijna 10 jaar!) heeft ons huis ook een naam: De Zwaaikom! We wonen aan een pleintje, de straat loopt dood en er komen veel auto's een rondje rijden om de straat weer uit te rijden. Een zwaaikom is een verbreding in een smal kanaal of riviertje waar een binnenschip kan zwaaien (omdraaien) of wachten op een tegenligger!