Totaal aantal pageviews

donderdag 7 september 2017

Willink (en Mathilde) in Ruurlo

Ja, ik had geloof ik al gezegd dat we ook nog naar Ruurlo gingen. Daar bevindt zich, wat je misschien de dependance van Museum More zou kunnen noemen. Kort gezegd een oud kasteel, waar je voornamelijk werk van Carel Willink vindt.
Dat kasteel is erg mooi. En dan is er ook nog een Engelse Landschapstuin om heen, waar je prachtig zou kunnen wandelen. Dat deden wij niet. Twee musea op een dag was genoeg wandelen. Wel dronken we nog even wat op het terras van de Oranjerie. Ook erg mooi.
Het was nogal druk hier, het museum is nog niet zo lang open en velen wilden natuurlijk een kijkje nemen.
Ik had er zelf geen last van. Ik ben klein en ga gewoon overal tussendoor. Heb ik er ook eens voordeel van!

Het kasteel is (denk ik) mooi gerestaureerd en weer met veel aandacht voor details, zoals je hier ziet. Kwasten in Ruurlo.

Het werk van Carel Willink is mij zeer bekend. Vroeger hing veel van zijn werk in het Scheringamuseum in Spanbroek. Dat was heerlijk dichtbij. We gingen er regelmatig naar toe... op de fiets. Tsjonge wat mis ik dat museum. Hoe mooi More ook is hoor, want dat is het echt. Allebei de locaties.
Ik zag oude bekenden terug:


Die kameel bijvoorbeeld. ''Kameel in het park van Versailles' is de juiste naam. Uit 1956.
En merkwaardig schilderij vind ik altijd. Vervreemdend. Zoals trouwens veel van Willinks werk.
Maar ik zag ook werk dat ik nog niet kende (of me niet meer herinnerde, dat kan ook). Dit bijvoorbeeld:



Ik heb iets met schilderijen waar honden op voorkomen. Heb zelfs een Pinterestbord met museumhonden gemaakt. Deze heb ik er net bijgezet. klik

En dan waren er nog de kleren die Fong Leng maakte voor Mathilde de Doelder. Nou kleren... dat is natuurlijk een understatement. Ik bedoel de kunstwerken die Fong Leng maakte. Ik had het idee dat het wat verbleekt was, in ieder geval minder fel dan op sommige schilderijen.

Ik zag nog een mooie foto van Mathilde en Willink. Een jonge frisse Mathilde!



Enfin, je kon met een tekstboekje in de hand dat je mee kreeg, de hele ontwikkeling van Willink als kunstenaar volgen. Vanaf zijn eerste zelfportret.
Erg mooi en veel uitgebreider dan in het Scheringamuseum, dát moet ik toegeven.
Ook dit museum vind ik een aanrader en samen met Museum More in Gorssel heel goed te doen op een dag.

Tenslotte: Een van de mooiste theaterprodukties die ik ooit zag was "Mathilde" gespeeld door Louis van Beek. Mathilde heeft me altijd gefascineerd en dat theaterstuk was zo fantastisch gedaan. Zo ontroerend.
Ik heb een liedje uit die voorstelling al eens eerder laten zien en horen hier op mijn blog. Maar ik doe het gewoon nog een keer.




9 opmerkingen:

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

gelijk heb je: mooi liedje...
Ja... ik had ook wel "wat" met Mathilde.
Die kunstwerken van Fong Leng!! Geweldig...

En Willink... sja... dat was een enorme kunstenaar, een geweldenaar zelfs In zijn vak dan he.
Die kon werkelijk ALLES schilderen...

Kasteel in Ruurloo. Goeie tip!

Groetjes van Marlou

(vanmiddag naar Tulip Fever!)

klaproos zei

erg mooi om te zien Bertie,
genieten,
ik heb Mathilde altijd een bizondere persoonlijkheid gevonden, ze heeft bizarre dingen gedaan, en was niet de gelukkigste mens,
schilderijen van Willink zijn altijd mooi om naar te kijken hé,

fijne dag vandaag

Neeltje zei

Prachtig lied!

Sjoerd zei

Kunstenaars zijn toch een apart slag mensen. Ik heb er eens een tijdje helemaal tussenin gezeten, de normen van tijd en ruimte vervagen daar. Waarschijnlijk om inspiratie om te zetten naar daden. Ik vind het mooi om te zien.

Anoniem zei

Kasteel Ruurlo is mooi, maar ik heb echt hélemaal niets met dit soort kunst. Vind je niet erg hè? :-)

Ferrara zei

Op het moment dat wij in Kasteel Ruurlo waren was het gelukkig niet bomvol. We hebben alles goed kunnen zien. Wat grappig dat jij ook de embrassementen fotografeerde. Ik deed het ook i.v.m. mijn blog Op en Rond de Deur.

Jeanne zei

Ook ik mis het prachtige museumpje in Spanbroek. Met zo'n aanbeveling als die van jou moet ik toch zeker eens snel naar Ruurlo!

Kitty zei

Wij zijn ook een aantal keren in Spanbroek naar het museum geweest. O.a. Paul Huf tentoonstelling gezien en de luipaardjurk van Fong Leng. En natuurlijk het schilderij met Mathilde en de luipaardjurk. Onbeschrijflijk mooi! Het MORE staat op ons verlanglijstje.

Ageeth Mooij zei

Ik word er niet vrolijk van, zo vervreemdend!