Totaal aantal pageviews

zaterdag 18 november 2017

Twee kaartjes


Kijk wat een schattige kaartjes. Een tijd geleden kocht ik ze op de Noordermarkt.
Ze zijn allebei gericht aan Willy Redegelt. Kan een meisje of een jongetje zijn, maar hoe dan ook, hij of zij bevond zich in 1934 in de ' Kinder Kleniek' van het Binnengasthuis. Kijk maar:

Ik ben dan wel zo dat ik ga googelen op Willie Redegelt. Maar meestal vind ik niks. Bijna niks. Het heeft natuurlijk geen zin om op Marietje Visser te googelen, want hoeveel Marietjes Visser zullen er wel niet geweest zijn in de loop der jaren.
Maar de naam Redegelt had ik nog nooit gehoord, dus denk ik meteen dat het een niet veel voorkomende naam is. En dat is dan misschien een kans.

Enfin, om kort te gaan: ik kwam uit in Duivendrecht. Dat was al mooi, want het kan natuurlijk best zijn dat een ziek Duivendrechts kind naar het Binnengasthuis in Amsterdam moest. Ik las het volgende in het blad Oud- Duivendrechtse Saeken:

'De melkhandel van de familie Redegeld, met een D is voor mij de oudste melkhandel van Duivendrecht: de heer Redegeld verzorgde tevens fietsreparaties. De familie bestond uit vader Jan Redegeld, de moeder en drie dochters Willy, Jo en Tonia. Redegeld kon niet werken, had een fistel in de rug, liep krom en met een stok. Zij begonnen een melkhandel. Zijn vrouw kwam 's morgens met een melkkar waarop gepoetste melkbussen stonden. Verkocht de losse melk per liter bij de burgerhuizen die er toen in Duivendrecht stonden. Helaas is zij toen in de bocht van de toenmalige Rijksweg aangereden en overleden (omstreeks 1930?). Willy Redegeld is later getrouwd met Dirk Andriessen. 

Best een zielig verhaal hè, met dat ongeluk van die moeder. Daarna werd er natuurlijk niet meer zo goed gezorgd voor de kleine Willy, waardoor ze ziek werd en... en.. Ik zou er een boek over kunnen schrijven.

Verder kwam ik niet. Ja ik vond ook nog een hele slechte foto van de kleuterschool Sint Joannes met daarop o.a. Willy Redegeld.
Maar ja, er zijn natuurlijk veel meer hondjes die Fikkie heten, dus het is volkomen onzeker.

Heeft dit enig nut? Nee hoor, helemaal niet. Maar ik vind het gewoon leuk om zo een beetje te speuren. Anders ga ik me maar vervelen natuurlijk en dat moet niet. Dat snap je wel.

Ik zou verder heel graag iets willen weten over de tekenaar van de kaartjes. Dat heeft me ook al veel tijd gekost, maar ik kom geen mm verder.
Tja... soms ontdek je iets, zoals hier bijvoorbeeld, klik
En soms helemaal niet!




8 opmerkingen:

izerina zei

Kun je niet ook via Facebook zoeken?

Sjoerd zei

Haha, dat zou ik nou ook doen... Uitpluizen tot ik ergens strand.

sjannesblog.com zei

Evengoed al weer wat gevonden. Leuke bezigheid toch?

Matroos Beek www.beekblog.com zei

Het lijkt me een mooie hobby. Je bent echt gepassioneerd bezig.
De prentjes spreken mij ook erg aan. Ze brengen me helemaal terug naar die sfeer in mijn kinderjaren.

Mrs. T. zei

Wat leuk.
Ik google ook altijd als ik bijvoorbeeld iets interessants zie of lees of een mooi boek lees dat gebaseerd is op historische gebeurtenissen.

Emie zei

Grappig verhaal! Wat zal jij ook veel kaartenbakken thuis hebben. Eén met dit soort vondsten, de Roodkapjes, de Atc's. En dan de verzameling boeken met tekeningen van Hans Borrebach en vast nog veel meer. En achter alles schuilt wel een verhaal. Dat maakt jouw blog tot één van mijn favorieten.

Mirjam Kakelbont zei

Het is maar net waar je aardigheid in hebt.
De kaartjes zijn bijzonder. Niet alleen de afbeelding maar ook dat ze zo oud zijn. Er zit wel een triest verhaal achter...
Lieve groet

Floor zei

Jeetje wat een verhaal las ik net over de familie en het kaartje voor Clairy!
Echt triest, nu lijkt het net alsof je haar een klein beetje hebt gekend.
Bijzonder dat jij dat kaartje nu koestert.
Ook deze kaartjes zijn weer leuk. Best grappig om te zoeken naar de persoon voor wie ze ooit waren.
Ik heb zelf ook een mooie oude poppenkaart gekocht die beschreven is. Misschien ook eens zoeken?
Groetjes,
Floor